img Svetainės medis
Apie mus   I   Klauskite   I   DUK   I   Kontaktai   I   Online chess
 
img

chess panevezys

Naujienos
  
FIDE šachmatų taisyklių įsigaliojusių nuo 2014 m.liepos 1 d.pagrindiniai pakeitimai 2014.07.16 print

                        ŠACHMATŲ TAISYKLIŲ PASIKEITIMAI TRUMPAI

 

            2014 m. liepos 1 d. pasikeitė kai kurie FIDE šachmatų taisyklių punktai, taigi, atsirado poreikis supažindinti su naujovėmis šachmatų bendruomenę.

                        Šioje santraukoje pabandysime išskirti pačius svarbiausius pasikeitimus. Tai nebus tiesioginis taisyklių punktų vertimas, veikiau interpretacija ir paaiškinimas.

   Aktualias galiojančias FIDE šachmatų taisykles galima rasti svetainėje:       http://www.fide.com

FIDE šachmatų taisyklės skirstomos į dvi dalis:

1.      Bendrosios taisyklės.

2.      Varžybų taisyklės[1]

            Būtina sąlyga FIDE reitinguojamai partijai – FIDE šachmatų taisyklių laikymasis.[2]

            Rekomenduojama nereitinguojamose šachmatų varžybose laikytis FIDE šachmatų taisyklių.[3]

            FIDE narės (nacionalinės šachmatų federacijos) turi teisę kreiptis į FIDE dėl taisyklių išaiškinimo.[4]

            Kai žaidėjas, turintis ėjimo teisę, ketina pėstininku paeiti į tolimiausią nuo pradinės padėties gulstinę, jis privalo pakeisti pėstininką tuo pačiu ėjimu (tai traktuojama kaip ėjimo dalis) į tos pačios spalvos valdovę, bokštą, rikį ar žirgą pastatydamas figūrą į laukelį, į kurį ketino eiti pėstininkas. Žaidėjo pėstininko pakeitimas  nauja figūra nėra ribojamas prieš tai nukirstomis figūromis. Toks pėstininko pakeitimas figūra vadinamas "pasivertimu", nauja figūra iš karto dalyvauja žaidime.

            Pasivertimas gali būti vykdomas skirtingais būdais:

      • nuimant pėstininką ir pastatant naują figūrą į laukelį, į kurį ketino eiti pėstininkas,
      • pastatant naują figūrą į laukelį, į kurį ketino eiti pėstininkas ir nuimant pėstininką.

            Jeigu žaidėjas pėstininku ketina eiti į tolimiausios nuo pradinės padėties gulstinės laukelį, kuriame yra varžovo figūra, privaloma pirmiausia varžovo figūrą nukirsti (pašalinti).[5]

            Šio (3.7) taisyklių punkto esmė yra tokia: negalima pėstininku daryti ėjimo į paskutinę gulstinę  jokiu būdu. Pėstininko atsiradimas paskutinėj linijoj – negalimas ėjimas. Norint pėstininką paversti figūra paskutinėje gulstinėje – reikia pastatyti figūrą ir nuimti pėstininką arba atvirkščiai. Jei pasivertimas įvyksta kertant varžovo figūrą paskutinėje gulstinėje, reikia pirmoje eilėje nuimti varžovo figūrą, po to pastatyti figūrą ir nuimti pėstininką arba atvirkščiai.[6]

            NAUJA TAISYKLĖ:

            3.10

a)      Ėjimas yra galimas, kai yra išlaikyti visi taisyklių punktų 3.1 – 3.9 reikalavimai.

b)      Ėjimas yra negalimas, kai neatitinka taisyklių punktų 3.1 – 3.9 reikalavimų.

c)      Padėtis yra negalima, kai ji negali būti pasiekta, jokia galimų ėjimų seka.[7]

            Naujose taisyklėse pataisyta "paliestos figūros" sąvoka. Paliesta figūra – ta figūra, kuri paliesta ketinant daryti ėjimą ar atlikti kirtimą (senose taisyklėse buvo – sąmoningai paliesta figūra).[8]

            Jeigu žaidėjas paliečia karalių ir bokštą, jis privalo daryti rokiruotę į paliesto bokšto pusę, jei tai bus galimas ėjimas.

            Jei žaidėjas, ketindamas daryti rokiruotę, paliečia karalių ir bokštą, bet rokiruotė su paliestu bokštu yra neįmanoma, jis privalo daryti bet kurį galimą ėjimą su karalium (įskaitant rokiruotę į kitą pusę). Jei galimų ėjimų su karalium nėra, galima daryti bet kurį galimą ėjimą.[9]

            Nauja taisyklė 4.6 atkartoja pėstininko pasivertimo figūra reikalavimus aprašytus 3.7 punkte.[10]

            Kai žaidėjas pėstininko pasivertimo laukelyje paleidžia pasiverčiančią figūrą, ir tai yra galimas ėjimas, ėjimas laikomas padarytu.[11]

            Žaidėjas praranda teisę reikalauti varžovo eiti su paliesta figūra, jei po varžovo ėjimo, pats paliečia bet kurią figūrą ketindamas daryti ėjimą ar kirsti.[12]

            Žaidėjas privalo turėti galimybę sustabdyti (paspausti) laikrodį po savo ėjimo, net tuo atveju, kai varžovas padaro atsakomąjį ėjimą.[13]

            Draudžiama paspausti laikrodį nepadarius ėjimo.[14]

            Varžybų taisyklėse turi būti numatytas laikas kiek žaidėjui galima vėluoti į partiją. Bet kuriam žaidėjui pavėlavus atvykti į partiją daugiau laiko negu nustatyta, turi būti fiksuojamas pralaimėjimas, nebent teisėjas nuspręstų kitaip. Jei varžybų taisyklėse nėra numatyta "nulinė vėlavimo tolerancija" ir nėra atvykusio nei vieno partijos žaidėjo, baltieji turi prarasti tiek laiko, kiek jie pavėluoja į partiją, nebent varžybų taisyklėse nustatyta kitaip arba varžybų teisėjas priima kitą sprendimą.[15]

            Jei partijos metu buvo nustatytas negalimas ėjimas/ėjimai ir padėtis turi būti atstatyta, teisėjas turi priimti sprendimą dėl laikrodžių parodymų atstatymo. Teisėjas turi teisę palikti esamus laikrodžių parodymus. Jei reikalinga, teisėjas gali atstatyti ėjimų skaitiklį.[16]

            Jeigu partijos metu aptinkamas negalimas ėjimas, privalo būti atstatyta padėtis iki negalimo ėjimo. Jeigu to neįmanoma padaryti, turi būti atstatoma paskutinė įmanoma atkurti padėtis iki negalimo ėjimo. Žaidimas turi būti tęsiamas nuo atkurtos padėties.

            Žaidėjui atlikus negalimą ėjimą, varžovui turi būti pridedamos dvi minutės laiko. Tam pačiam žaidėjui atlikus antrą negalimą ėjimą, privalo būti fiksuojamas pralaimėjimas du negalimus ėjimus atlikusiam žaidėjui. Jei du negalimus ėjimus atlikusiam žaidėjui pagal šachmatų taisykles negalima duoti mato jokia įmanoma galimų ėjimų seka, fiksuojamos lygiosios.[17]

            Jeigu žaidėjas reikalauja lygiųjų vadovaudamasis 50 ėjimų arba 3 kartus pasikartojančios padėties taisyklėmis, ir jo reikalavimas pripažįstamas neteisingu, varžovui turi būti pridedamos dvi[18] minutės laiko.[19]

            NAUJA TAISYKLĖ:

            9.6

            Jeigu padėtis pasikartoja 5 kartus arba per paskutinius 75 ėjimus neįvyksta jokio kirtimo ir pėstininko ėjimo, fiksuojamos lygiosios.[20]

(Logiška manyti, kad rezultatas fiksuojamas net nereikalaujant nė vienam žaidėjui, o tik teisėjo sprendimu. Išliko taisyklė dėl galimybės reikalauti lygiųjų po 3 kartus pakartotos padėties arba po 50 ėjimų kai neįvyksta jokio kirtimo ir pėstininko ėjimo )

            Tiktai su teisėjo leidimu žaidėjas gali palikti žaidimo zoną.

            Žaidimo salę žaidėjas, esant jo ėjimui, gali palikti tik su teisėjo leidimu.

            Į žaidimo salę žiūrovai (ne žaidėjai arba teisėjai) gali patekti tiktai su teisėjo leidimu.[21]

            Partijos metu žaidėjams yra draudžiama turėti mobilųjį telefoną ar kitą elektroninį įrenginį žaidimo zonoje. Jei paaiškėja, kad žaidėjas atsinešė tokį įrenginį į žaidimo salę, jam privalo būti užfiksuojamas pralaimėjimas. Tokio žaidėjo varžovui fiksuojama pergalė.[22]

            Varžybų taisyklėse už šį pažeidimą gali būti numatytos kitos, švelnesnės bausmės.

            Varžybų teisėjas gali pareikalauti iš žaidėjo patikrinti jo drabužius, krepšius ar kitus daiktus privačioje aplinkoje. Tikrinantis teisėjas ar kitas asmuo turi būti tos pačios lyties kaip ir tikrinamas žaidėjas. Jei žaidėjas atsisako būti tikrinamas, teisėjas privalo jį nubausti vadovaudamasis 12.9 taisykle.[23]

            NAUJA TAISYKLĖ:

            11.9

            Žaidėjas turi teisę pareikalauti varžybų teisėjo paaiškinti Šachmatų taisyklių 11 straipsnio punktus.[24]

            Jei varžybų taisyklės nenumato kitaip, žaidėjas gali pateikti apeliaciją prieš bet kurį teisėjo sprendimą, net ir tuo atveju, kai pasirašė partijos blanką.[25]

            Teisėjas privalo užtikrinti garbingą žaidimą.

            Teisėjas privalo imtis priemonių užtikrinant neįgaliųjų žaidėjų ir žaidėjų, kuriems reikalinga medicininė pagalba interesus.[26]

            NAUJA TAISYKLĖ:

            11.9

            Teisėjas gali paskirti asistentus stebėti partijoms, pavyzdžiui, kai keli žaidėjai vienu metu yra ceitnote.[27]

            Jeigu kas nors pastebi negalimą ėjimą, galima apie tai informuoti tiktai teisėją. Žaidėjai negali kištis į svetimą partiją. Žiūrovams draudžiama bet kokiu būdu įsikišti į partiją, teisėjas gali tokius žiūrovus pašalinti iš žaidimo zonos.[28]

 

GREITIEJI ŠACHMATAI

 

            Greitieji šachmatai žaidžiami fiksuota laiko kontrole kai kiekvienas žaidėjas turi laiko daugiau nei 10 min., bet mažiau nei 60 min. Kai žaidžiama su pridėjimu, pridedamas laikas po ėjimo (padauginus iš 60) yra akumuliuojamas prie bendros laiko kontrolės.[29]

            Nuo pradinės padėties abiem žaidėjams padarius 10 ėjimų nebegalima pakeisti neteisingų laikrodžio parodymų, nebent tai ženkliai trukdytų varžybų tvarkaraščiui. Taip pat nebegali būti pateikiamos jokios pretenzijos dėl neteisingai padėtos lentos ar neteisingai sustatytų figūrų pradinėje padėtyje.

            Negalimas ėjimas yra laikomas atliktu, kai jį atlikęs žaidėjas nuspaudžia laikrodžio mygtuką. Pastebėjęs negalimą ėjimą, teisėjas privalo užfiksuoti pralaimėjimą negalimą ėjimą atlikusiam žaidėjui, jei varžovas nepadarė atsakomojo ėjimo. Jei teisėjas nematė negalimo ėjimo, varžovas gali reikalauti pergalės, jei nepadarė savo atsakomojo ėjimo. Išimtis: partija baigiasi lygiosiomis, jei negalimo ėjimo autoriaus varžovas neturi galimybės duoti varžovui mato bet kokia galimų ėjimų seka. Jei varžovas nepareiškė pretenzijų dėl negalimo ėjimo ir teisėjas neužfiksavo negalimo ėjimo, partija turi tęstis toliau. Po negalimo ėjimo varžovui padarius atsakomąjį ėjimą, negalimas ėjimas negali būti ištaisytas, nebent abu varžovai be teisėjo įsikišimo nutartų ištaisyti negalimą ėjimą.

            Jei teisėjas pastebi, kad abiem karaliams yra šachas,arba pėstininkas yra tolimiausioje nuo pradinės padėties gulstinėje, jis privalo palaukti kol bus atliktas sekantis ėjimas. Jei ant lentos toliau stovi negalima padėtis, teisėjas privalo užfiksuoti lygiąsias.[30]

           

ŽAIBO ŠACHMATAI

 

Žaibo šachmatai vyksta laiko fiksuota laiko kontrole, kai kiekvienas žaidėjas turi 10 min. arba mažiau. Kai žaidžiama su pridėjimu, pridedamas laikas po ėjimo (padauginus iš 60) yra akumuliuojamas prie bendros laiko kontrolės.[31]

            Žaibo šachmatuose galioja greitųjų šachmatų taisyklės, aprašytos A.4.[32]

 

"GREITOJI PABAIGA"

 

            Greitoji pabaiga yra šachmatų partijos stadija, kai likę ėjimai turi būti padaryti per tam tikrą laiką be pridėjimo.[33]

            Prieš varžybų pradžią turi būti numatyta ar varžybose galios G priede aprašytos taisyklės ar ne.[34]

            "Greitosios pabaigos" taisyklės yra taikomos tik standartiniams ir greitiesiems šachmatams be laiko pridėjimo, bet netaikomos žaibo šachmatams.[35]

            Jeigu žaidėjas, kurio eilė daryti ėjimą, turi mažiau nei dvi minutes laiko, jis gali prašyti abiem varžovams pridėti laiko arba pakeisti laiko kontrolę ir žaisti su penkių sekundžių pridėjimu, jei tai yra įmanoma. Tokiu atveju yra perstatomi laikrodžiai, papildomai pridedant 2 minutes laiko, prašymą pateikusio žaidėjo varžovui. Tai atlikus, partija turi tęstis toliau.[36]

            Jei varžybose nėra taikomos ankstesnės pastraipos taisyklės, žaidimas toliau vyksta senosiomis taisyklėmis, tai yra, mažiau nei dvi minutes turintis žaidėjas gali prašyti teisėjo priteisti partiją.[37]



[1] Introduction

[2] Preface

[3] Ten pat

[4] Ten pat

[5] Basic rules of play, 3.7

[6] Sudarytojo pastaba. Žiūrėti taip pat 4.6

[7] Basic rules of play, 3.10

[8] Žiūrėti: Basic rules of play, 4.2 ir 4.3

[9] Ten pat, 4.4

[10] Palyginti: Basic rules of play, 3.7 ir 4.6

[11] Basic rules of play, 4.7.

[12] Ten pat, 4.8.

[13] Ten pat, 6.2

[14] Ten pat

[15] Ten pat, 6.7.

[16] Ten pat, 7.2.

[17] Ten pat, 7.5

[18] Senose taisyklėse buvo trys minutės

[19] Basic rules of play, 9.5

[20] Ten pat, 9.6

[21] Ten pat, 11.2

[22] Senose taisyklėse buvo numatyta pergalę fiksuoti tik tuo atveju, jei varžovas bet kokia galimų ėjimų seka gali duoti matą. Naujose taisyklėse to nebėra – pergalė fiksuojama net tuo atveju, kai varžovas turi tik "pliką karalių".

[23] Basic rules of play, 11.3

[24] Ten pat, 11.9

[25] Ten pat, 11.10

[26] Ten pat, 12.2

[27] Ten pat, 12.4

[28] Ten pat, 12.7

[29] Appendix A, A.1

[30] Ten pat, A.4

[31] Appendix B, B.1

[32] Ten pat, B.4

[33] Appendix G, G.1

[34] Ten pat, G.2. Tai, ko gero, daugiausiai skirta G.4 punkto taikymui – sudarytojo pastaba

[35] Ten pat, G.3

[36] Ten pat, G.4

[37] Palyginti: ten pat, G.5

   Atgal
Šachmatų figūrų vertė

Šachmatų žaidime figūros dažnai vertinamos taškais, siekiant pagelbėti sprendžiant strateginius ir taktinius uždavinius. Tačiau vertinimas taškais tik apytiksliai apibrėžia figūros vertę žaidime. Kadangi labai daug priklauso nuo figūrų pozicijos, paties žaidimo strategijos ir figūrų išvystymo.

img   Plačiau

Nuorodos

Turnyrų kalendoriai:

Lietuvos šachmatų fed.
FIDE kalendorius
Fide turnyrų kalendorius
ChessVibes
Kalendarz Szachowy
ChessMix
Mischa Tscharotschkins
Vsemirnaja Liga

Šachmatų žurnalai:

New In Chess
TWIC The Week In Chess
Chess Informant
British Chess Magazine
Europe-Echecs
Hellas Chess Club
Italian Chess
www.64.ru 
Ajedrez de Estilo

Šachmatų tinklapiai


Lietuvos federacija
Chess by egis
LKŠF
Klaipėdos "Bokštas"

Radviliškio šachmatų klubas
Biržų šachmatų klubas
Vilkaviškio šachmatų klubas
Margiris
64 langeliai

Šachmatų centras
ŠK Pestininkas
ŠM "Vilniaus Fortas"
AŠK "Juodasis Rikis"
mc2chess
Plungės VŠK "Bokštas"
www.0-0-0.lt


Chesscenter.com
Chessbase.com
FIDE 
ECU
Chesspro.ru
Russian Chess
www.e3e5.com
Crestbook
Sachova Ukraina 
bychess.info 
openchess
Chessportal.ru
chessmoscow
ChessCafe
Alexandra Kosteniuk 
Vladimir Kramnik
Peter Leko
Alexandr Khalifman
Alexandr Morozevich
www.ficgs.com

Šachmatai realiu laiku

Chess.com

Chess.lt
Chess.ktu.edu
Playchess.com
Chess Planet
Chessassistantclub.com

Chessclub.com
Chessmaniac.com
Instantchess.com
Gameknot.com
Redhotpawn.com
Chesshounds.com
Freechess.org
Chessworld.net
Itsyourturn.com
Chesskids.com
Worldchessnetwork.com
Chesscorner.net
www.chess.chesslyga.lt 

Federacijos

Rusijos 
Sankt - Peterburgo

Eltaka - Loctite

Loctite prekės

 

interneto svetainiu kurimas, seo paslaugos Interneto svetainių kūrimas, seo paslaugos